CARA BUAT ROSE OIL


Hari ni kami nak share cara buat extract oil rose... sebenarnya ada banyak cara nak extract minyak ros ni... so hari ni saya share satu cara yg saya buat selama ini untuk hasilkan rose oil untuk kegunaan sendiri.
Saya guna kaedah solvent extraction (rendaman je) tanpa menggunakan api atau pemanasan.
Bahan & radas: Solvent extract oil (botol berlabel A), carrier oil (botol B). Extract tong 5 litres, kelopak bunga ros (sebaiknya 1kg atau setengah kilo)

cara buat:

HARI PERTAMA : masukkan 
rose petals ke dalam extract tong. Pastikan semuanya bersih. Masukkan 500ml extract oil A dan siram dengan EO A tadi. Kaedahnya kena berselang selang siram dengan masukkan kelopak bunga. Supaya semua kelopak kena extract oil tersebut. Dah siap tutup rapat2. Dan goncangkan perlahan2.
HARI KEDUA:
Buka tong ekstrak ros semalam dan masukkan carrier oil B perlahan2 tuang. Dan kacau dengan senduk kayu. Sebaiknya guna senduk kayu yang baru khas untuk kacau ekstrak ros sahaja.
Biarkan rendaman sekurang kurangnya selama 6 hari dan baru boleh diambil minyaknya. Rose oil yang diperolehi boleh dicampur ke dalam minyak urut, minyak kelapa dara, carrot oil dan apa2 jenis carrier oil untuk disapukan pada kulit.
Precaution: rose oil yang diekstrak tak boleh direct sapu pada kulit sebab concentration yang tinggi akan menyebabkan iritasi kulit.
Saya tahu mesti ramai nak tanya kat mana nak dapatkan bahan-bahan tu semua, kawan2 boleh refer komen. Saya ada bagitau di ruangan komen. Sebab bahan2 raw material untuk kosmetik bukan dijual di mana2 shj. Hanya pengilang sahaja yg ada bahan2 macam ni 😉
Lagi satu saya suggest untuk kegunaan sendiri sebab kalau nak pasarkan mesti melalui pengilang yg sah *undang2 Malaysia 😅 so kita boleh panggil rose oil homemade 
Antara cara nak guna rose oil ini adalah dijadikan perfume. Tapi rose oil ini concentration extract rose hanya rendah sahaja so perlu campur dengan pure oil fragrance ros bagi menambahkan baunya 💪 so boleh calit2 pada badan. Wangi ya amat nanti 😍. Kalau nak steam muka pun boleh campur dalam steamer setitis dua dan steam muka akan segar sangat!
Mungkin kawan2 lain ada idea lain lagi cara nak gunakan rose oil ini boleh share kat komen 
Kat Mana nak beli bahan yang disebutkan di atas? Klik link di bawah:
Carrier Oil B ada di sini
Solvent Oil A ada di sini 
Jar ekstrak pula kat sini 



#natural #melvita #rose #roseoil

Comments

  1. Saya ni beli myk ni. 0105250703

    ReplyDelete
  2. Salam. Sesuai xutk buat minyak urut. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,kaedah ni boleh ke guna utk hasilkan essential oil bunga lain?

    ReplyDelete
  4. Satu lagi pertanyaan,mcm mn nak bagi minyak ni ada rasa sejuk nyaman?mcm sesetengah titisan aromatherapy mandian bunga tu🙏

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Part 2: DRILL ESSAY REVISION BIOLOGY STPM by Teacher Yumni

DRILL REVISION BIOLOGY STPM: KREBS CYCLE